Türkiyə
Cümhuriyyətinin 93-cü ildönümündə ilk dəfə “Yol” filminə baxdım. Çox ağır
filmdir. Sona 17 dəqiqə qalmış artıq sarsılmışdım. Amma məsələ təkcə filmin
ağırlığında deyil. Düşünəndə ki, Türkiyənin öz taleyi bu filmdən qat-qat ağır mərhələni
yaşayır, istər-istəməz bir sual düşündürür adamı – Qərb dəyərlərinin Şərqdə tətbiqi
uğurludurmu? Bəlkə bu ideyadan vaz keçmək lazımdır? İslam və demokratiya bir
araya sığarmı?
Əslində bu
suallara nümunələrlə cavablar verilib. Samuray adəti kimi demokratiya,
humanizmlə 180 dərəcə tərs düşən adəti olan ölkədən demokratik cəmiyyət düzəltmək
olursa, məncə hər bir toplumda eyni praktikanı tətbiq etmək olar. Amma məsələ
bu dəfə daha ağırdır – Avropa, daha geniş desək, Şimali Atlantika regionu Qərb
dəyərlərinin yayıcısı vəzifəsini daşımalıdırlarmı? Daşımalıdırlarsa, bu zaman
zorakılıq tətbiq etmək olarmı? Humanizmi yaymaq üçün insan öldürmək bakirəliyi
qorumaq üçün fahişəlik etməyə bənzəmirmi?
Hazırda
görünən odur ki, Qərb bu vəzifəsinin icrasında tərəddüdlər edir (Əlbəttə, bu tərəddüdlərin
müvəqqəti olduğunu düşünürəm, amma bu, ayrı söhbətin mövzusudur). Belə olan
halda Nazarbayevin ifadəsi ağla gəlir: “Demokratiya bizim üçün məqsəddir. Bizim
ona doğru getməkdə öz yolumuz var. Biz fərqliyik.” Təbii, cənab diktator bu
sözləri səmimi olaraq deməyib, sadəcə öz korrupsioner hakimiyyətini qoruyub
saxlamaq üçün “narışkinlik” edir. Amma söhbət Qazaxıstandan getmir.
Öz
misalımıza qayıtsaq, Türkiyə nə edir bu barədə? Atatürkdən başlayaraq, çox qəribə
üsulla Qərb dəyərlərini tətbiq edirdilər. Zorla, mərkəzdən gələn inzibati
amirliklə humanizm, tolerantlıq, insan hüquq və azadlıqlarının bərabərliyi kimi
ideyalar yayılırdı. Bu, artıq, həqiqətən də, səmimi olaraq, “öz yolu”nun olması
anlamına gəlir. Türkiyə dünyanın, yəqin ki, yeganə ölkəsi olub ki (bu ilki
çevriliş cəhdindən sonra bu status dəyişilib artıq), ordu demokratiyanı
qorumaqla məşğul olub. Özü də qeyri-demokratik yolla. Çünki zorakılıq ordunun ən
fərqləndirici xüsusiyyətidir.
Kommunizm, şəriət təhlükəsi olanda hakimiyyəti
zorla ələ keçirib, repressiyalar edərək, sonradan hakimiyyəti demokratik hökumətə
təhvil verən bir ordu – bu, dünyada fenomendir. Hər yerdə ordu demokratiyaya,
ictimai müqaviləyə əsas maneə sayılıb. Hərbi çevrilişlə hakimiyyətə gələnlər çətin
gedir, çox vaxt könüllü olaraq, heç getmirlər.
Türkiyənin
bu “öz yolu” uğursuzdurmu? Hələ ki, məsələlər təzədir, Erdoğanın nələr edə biləcəyi
çox da aydın deyil, Türkiyə cəmiyyəti bu qədər asanlıqla məğlub ediləsi bir cəmiyyət
deyil. Ona görə bu yolun uğursuzluğu barədə nəsə demək olmur. Amma bir şey
aydındır ki, bu yol unikaldır, başqaları üçün tətbiqedilməzdir. Atatürk əvəzedilməz
olduğu kimi, 1920-lərin şəraiti də bir daha olduğu kimi təkrar olunmayacaq. Həmin
şəraitdə məhz Atatürkün yaratdığı bu üsul isə bəşəri deyil, lokaldır, başqa
yerlərdə (bəlkə, elə Türkiyənin özündə də) istifadəyə yararsızdır.
Bəs bəşəriyyətin
xilası olan Qərb dəyərləri necə yayılmalıdır? O gün bir sorğuya baxıram. ABŞ-da
insanlar onların dövlətinin hazırda neçə dövlətin ərazisini bombaladığını
bilmirlər. Aparıcı deyir ki, 7 dövlətdir (Pakistan, Əfqanıstan, Suriya, İraq, Yəmən,
Liviya, Somali). Bu, əslində Qərbin legitim zorakılıq hüququna hələ də iddialı
olduğunu göstərir. Onlar bu iddianı Böyük Coğrafi Kəşflərlə ortaya qoyublar. BMT
Nizamnaməsində “sivil xalqlar” ifadəsi var. Dünyanın əksər hissəsi
“qeyri-sivil” sayıldığından, yəni özünü idarə etməyə və bir çox başqa şeylərə
layiq sayılmadığından bu ifadə Millətlər Liqasının Nizamnaməsinə yazılmışdı.
Amma əsas
problem ordadır ki, Qərb mələklərdən ibarət deyil. Və zorakılığı tətbiq edərkən
də əksər vaxt bunun arxasında yaxşı niyyət durmur. Bu şəraitdə yeganə real
görünən optimist yol odur ki, Şərqin proqressiv insanları Qərbin proqressiv
insanları ilə əməkdaşlıq etsinlər, Qərbin həm iqtisadi-siyasi, həm də hərbi
müdaxiləsinin mümkün qədər yaxşı niyyətlə əhatə olumasına nail olsunlar. Qərbin
proqressiv insanları isə zorakılıq tətbiq olunmadan Qərb dəyələri üçün
qazanılması mümkün olan cəmiyyətlərə, başqa sözlə “bişmiş cəmiyyətlər”ə biganə
qalmasınlar.
Bir müddət
əvvəl İsveçdə yaşayan dostum deyir ki, burada televiziyada Türkiyə haqqında
tez-tez danışırlar. Bu, məni yuxarıda yazdığım səbəblərdən sevindirdi. Türkiyə
cəmiyyəti zor-xoş, pis-yaxşı artıq Qərb dəyərlərini qəbul etmək üçün bişib.
Bizim küçədə əsgər döyən gördüyümüz mollalar azlıqdır. İnsanların AKP-ə səs
verməsi hər zaman onların gerizəkalılığından irəli gəlmir. Eləcə də SSRİ-nin
sekulyarlıq qazandırdığı və bunu saxlaya bilmiş eks-sovet müsəlman cəmiyyətləri
Qərb dəyərlərini udmağa hazırdırlar. Çoxlu belə cəmiyyətlər var ki, proqressiv
insanların birgə əməyi sayəsində demokratik, sekulyar, müasir dünyanın sərhədləri
içinə alına bilər.
Dünya
hazırda proqressiv və reqressivlərə, başqa sözlə “yaxşı və pis” adamlara daha
çox bölünüb. Modernizmə hazırda II Dünya müharibəsindən sonra ən yüksək səviyyədə
tələbat var. İnsanlar nazarbayevlərin “öz yolları”ndan beziblər. Hər kəs Qərbə
qaçır. Çünki türmə jarqonunda da deyildiyi kimi, “yaxşı birdir”. Bu isə Qərbdir,
Şimali Atlantika sivilizasiyasıdır.
Atatürkün
vasitəsi – ordu ilə demokratiya qurmaq bəlkə də 21-ci əsr üçün uğursuz vasitədir.
Amma indiyə qədər baş vermişlər, dəyişdirilə bilməyəcək hadisələr Türkiyə cəmiyyətində
elə tarixi kontingent yaradıb ki, bunun köməkliyi ilə və insanların hazırkı
iqtisadi ehtiyaclarına cavab verərək, Türkiyəni Qərb üçün qazandırmaq olar.
Atatürkün ən böyük əməyi də budur. Vasitələri pis ola bilər, amma seçdiyi yol
düzgün olub – Cümhuriyyət, sekulyarlıq, müasirlik yolu. Türkiyə Cümhuriyyəti
vasitəni dəyişsə də, məqsədi, yolu dəyişməməlidir. Hələ ümid var. Cümhuriyyət də
var. Qərb dəyərlərinə təşnə milyardlarla insan da var.
Comments
Post a Comment